Stefania Środa-Murawska
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

W opracowaniu opisano stopień korzystania z usług kulturalnych w małych miastach Polski na tle innych większych i wielkich miast z uwzględnieniem sektora kulturalnego w zakresie działalności muzeów, kin i bibliotek. Badanie oparto na danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących centrów miejskich z liczbą mieszkańców poniżej 20 tys. Dowiedziono, że niektóre zmiany w zakresie dostępu i stopnia użytkowania ośrodków oferujących usługi kulturalne w małych miastach są podobne do tych oferowanych przez większe miasta.

SŁOWA KLUCZOWE

uczestnictwo w kulturze, polityka kulturalna, instytucje kulturalne

BIBLIOGRAFIA

Bell D., Jayne M. (2009), Small cities? Towards a research agenda, „International Journal of Urban and Regional Research”, No. 33(3)

Currid E. (2006), New York as a Global Creative Hub: A Competitive Analysis of Four Theories on World Cities, „Economic Development Quarterly”, No. 20

Działalność instytucji kultury w Polsce w 2011 r. (2012), Urząd Statystyczny w Krakowie, Ośrodek Statystyki Kultury, GUS

Florida R. (2010), Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa

Gdaniec E. (2000), Cultural industries, information technology and the regeneration of post- -industrial urban landscapes. Poblenou in Barcelona — a virtual city?, „Geo Journal”, No. 50

Jakubowicz E. (1993), Podstawy metodologiczne geografii usług, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

James A., Martin R. L., Sunley P. (2006), The rise of cultural economic geography, [w:] Critical concept in economic geography, „The Cultural Economy”, vol. IV, (red.) Martin R., Sunley P., Routledge, London

Karwińska A. (2010), Możliwości aktywizacji małych miast poprzez wykorzystanie ich potencjału społeczno-kulturowego. Przykłady z Małopolski, [w:] Rola sektora kultury i przemysłów kre50 atywnych w rozwoju miast i aglomeracji, (red.) Klasik A., „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, Katowice

Kern P. (2011), Polityka kulturalna: Nowe trendy w Europie, [w:] Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki, (red.) Jung B., Narodowe Centrum Kultury, Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa

Klasik A. (2009), Przemysły kreatywne oparte na nauce i kulturze, [w:] Kreatywne miasto — kreatywna aglomeracja, (red.) Klasik A., „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej”, Katowice

Klasik A. (2010), Sektor kultury i przemysły kreatywne nowym fundamentem rozwoju dużych miast i aglomeracji miejskich, [w:] Rola sektora kultury i przemysłów kreatywnych w rozwoju miast i aglomeracji, (red.) Klasik A., „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, Katowice

Namyślak B. (2010), Sektor kreatywny w aglomeracji wrocławskiej, „Wiadomości Statystyczne”, nr 7, GUS

Petrov A. (2007), A look beyond metropolis: exploring creative class in the Canadian periphery, „Canadian Journal of Regional Science”, No. 30(3)

Scott A. J. (2004), Cultural-products industries and urban economic development prospects for growth and market contestation in global context, „Urban Affairs Review”, No. 39

Smoleń M. (2003), Przemysły kultury. Wpływ na rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Stryjakiewicz T. (2008), Rozwój sektora kreatywnego w regionach metropolitalnych, [w:] Region społeczno-ekonomiczny i rozwój regionalny, (red.) Stryjakiewicz T., Parysek P. P., Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań

Stryjakiewicz T. (2008), Sektor kreatywny jako czynnik kształtujący nową jakość przestrzeni europejskiej, [w:] Przekształcenia regionalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych „Europa bez granic — nowe wyzwania”, (red.) Ilnicki J., Janc K., „Rozprawy Naukowe IGiRR Uniwersytetu Wrocławskiego”, Nr 3

Stryjakiewicz T., Stachowiak K. (2010), Uwarunkowania, poziom i dynamika rozwoju sektora kreatywnego w poznańskim obszarze metropolitarnym, tom I, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań

Szymańska D. (2009), Geografia osadnictwa, PWN, Warszawa

Taylor Z. (1999), Przestrzenna dostępność miejsc zatrudnienia, kształcenia i usług a codzienna ruchliwość ludności wiejskiej, IGiPZ PAN, „Prace Geograficzne”, Nr 171, Wrocław

The Creative Industries Mapping Document 2001 (2001), Department for Culture, Media, and Sports, London

Van Heur B. (2010), Small cities and the geographical bias of creative industries research and policy, „Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events”, No. 2(2)

Waitt G. (2006), Creative small cities: cityscapes, power and the arts, [w:] Small cities: urban life beyond the metropolis, (red.) Bell D., Jayne M., Routledge, London

Zheng J. (2011), Creative Industry Clusters’ and the 'Entrepreneurial City’ of Shanghai, „Urban Studies”, vol. 48, No. 11

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0